• 71, SS21/37, Damansara Utama, 47400, Petaling Jaya, Selangor
  • Mon - Fri 10:30AM - 8PM, Sat 7PM, Sun 5PM

Penilaian Mata Kering

Penilaian mata kering

Di Malaya Optical, kita sebagai optometris hampir menemui pesakit mata kering setiap hari. Dengan teknik dan teknologi terkini yang tertentu, kami dapat mendiagnosis, menilai dan merawat mata kering dengan cara yang lebih cekap. Berikut adalah beberapa penilaian mata kering yang biasa kita gunakan di Malaya Optical.

Proses ini dipermudah dengan mengambil sejarah gejala, tanda dan aduan pesakit yang berkaitan dengan mata kering. Dengan mengumpulkan kemungkinan penyebab dan gejala mata kering, pengamal penjagaan mata dapat menentukan pengurusan dan rawatan yang sesuai untuknya. Mereka yang sering mempunyai masalah mata kering, penting bagi anda untuk membuat janji temu dan lawati pakar mata kami.

Kami akan menjalankan beberapa ujian dengan tepat mengikut keadaan mata anda di bawah penilaian mata kering. Mereka yang tidak menyedari mengalami sindrom mata kering, kita juga dapat membuat pemeriksaan mata yang sepenuhnya sebelum mendapat tahu tentang diagnosisnya. Di sini, kami menggunakan sebilangan kecil strategi dan kemahiran untuk menilai sebab dan keparahan keadaan mata kering anda dan melaluinya kami akan mengembangkan rawatan mata kering dengan tepat.

Ujian mata kering

Tanda-tanda pertama yang kami menemui sebelum pesakit mengadu tentang mata kering, adalah dengan melakukan ujian NIBUT (waktu pemecahan air mata yang tidak invasif). Nilai pemotongan untuk membezakan pesakit normal dan pesakit mata kering adalah 12 saat dalam ujian NIBUT (Vidas Pauk 2019). Kaedah termudah untuk melakukan ujian ini adalah dengan meter refractor auto. Setelah rongga kornea mereka dapat dilihat dengan jelas pada meter refractor automatik, pesakit boleh mula berkelip dan menahan kelip sehingga boleh. Sementara itu, pengamal penjagaan mata perlu menghitung berapa saat pesakit dapat menahan daripada kelip atau berapa saat permukaan kornea mereka tidak terdistorsi.

Kanan ke Kiri: Imej permukaan air mata distorsi

Pemeriksaan klinikal seterusnya yang boleh dilakukan oleh pakar optometri untuk menilai mata kering adalah dengan pemeriksaan lampu celah (slit lamp). Ujian ini dapat membantu pakar optometri untuk meninjau mata kita di tahap luar dan dalam mata. Ujian ini dilakukan pada tahap mikroskopik, dengan memeriksa kesihatan mata meliputi kelopak mata, lapisan air mata, konjungtiva, anak mata, iris, lensa, sclera, kornea, retina dan juga saraf optik. Selain itu biomikroskopi lampu celah juga dapat menilai kemerahan mata pesakit dan keparahannya dengan mudah.

Ujian slit lamp untuk mata kering

Sebarang serpihan atau habuk boleh menyebabkan kerengsaan semasa kita berkelip dan zarah-zarah kecil ini akan bergerak di sekitar lapisan air mata kita ketika kita berkelip. Lapisan air mata yang tidak rata dapat menyebabkan mata kering, dan lebih-lebih lagi debu dan serpihan yang bergerak di sekitar lapisan air mata kita menyebabkan ketidakselesaan.

Penilaian filem air mata dan kornea: dengan menitis sedikit natrium fluorescein (pewarna kuning) di atas permukaan air mata untuk menilai kualiti filem air mata, dan tanda-tanda kerosakan kornea akibat mempunyai mata kering.

Ujian fluorescein untuk mata kering

Selain itu, lampu celah juga membantu kita mengukur meniskus air mata yang terbentuk sebagai kolam dan terkumpul di konjungtiva bulbar (di margin penutup bawah). Ketinggian normal meniskus air mata adalah sekitar 0.3 hingga 0.4mm. Skala pengukuran dilakukan dengan menggunakan ketinggian lampu celah.

Kunjungilah pakar optik optik Malaya Optikal yang berhampiran dengan anda untuk menguji mata anda dengan membuat penilaian dan pengurusan mata kering yang lengkap.

Oops! We could not locate your form.